Eerste week en aankomst in Nieuw Nickerie - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Anna Tiel Groenestege - WaarBenJij.nu Eerste week en aankomst in Nieuw Nickerie - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Anna Tiel Groenestege - WaarBenJij.nu

Eerste week en aankomst in Nieuw Nickerie

Blijf op de hoogte en volg Anna

20 Januari 2014 | Suriname, Nieuw Nickerie

Inmiddels ben ik al zo'n 10 dagen in het heerlijk zonnige Suriname, en er is al weer een hoop gebeurd.
Vrijdag na aankomst eerste langs de vreemdelingendienst om visumzaken te regelen, gelukkig kon ik voor de afhandeling een afspraak krijgen voor de eerstvolgende dinsdag, anders had ik er nog een keer voor terug gemoeten.
Ik vond het wel een goed idee om op de fiets er naar toe te gaan... Warm! En drie kwartier fietsen! Heen en terug... In lange broek en dichte schoenen, omdat dit verplicht is bij de vreemdelingendienst.
Hierna ben ik naar Eefje (een studievriendinnetje die toevallig in hetzelfde vliegtuig zat voor haar laatste coschap hier) gefietst om samen de stad in te gaan. Zij woont op de Gongrijpstraat nummer 45, ik anderhalf jaar geleden op nummer 13. Dus ook langs mijn oude huissie gefietst! 's Avonds uit eten geweest met haar en wat huisgenoten. Daarna biertjes gedronken bij het Vat en op naar de touche! Niets veranderd, heerlijk!
Zaterdag lekker uitgeslapen en met Eefje ons aan een dagje shoppen gewaagd... Na de eerste winkel waren we toch wel toe aan chillen bij het zwembad, dus zo geschiedde. 's Avonds met Dico en zijn huisgenoten bij Blauwgrond Javaans gegeten.
Zondag gingen Eefje en ik op jeepsafari!! Nou ja jeep... Die waren op, dus gingen we met een 4WD-busje, hilarisch! We hebben eerst op een Javaanse markt eten gehaald voor onderweg (en op aandringen van onze gids long van een koe gegeten... Ze gooien hier niets weg van een koe) en daarna gingen we op weg. We hebben ook zelf over ruig terrein mogen rijden, heel vet! Op de terugweg lag er ineens een boom op de weg... Na wat sjorren en proberen hem met de auto weg te trekken (wat geen enkele beweging in de boom veroorzaakte) waren we toch genoodzaakt om te keren. Eerst volgende afslag wat ook maar iets op een pad leek ingeslagen...Het leek meer een dichtgegroeid wandelpad... Sta je ineens, met de halve jungle aan je auto te hebben hangen, in de achtertuin van een gezin. Die keken heel verbaasd, maar konden ons wel de richting naar de hoofdweg vertellen.
Maandagmiddag met Dico en Sanne bij Zin, het zwembad gelegen en djogo's besteld, helemaal top!
Na dinsdagochtend in alle vroegte mijn visumaanvraag te hebben ingediend, werd ik opgehaald voor mijn vertrek naar Nickerie. Na een rit van zo'n 4 uur, inclusief 150kg kip in de auto, stond ik dan ineens voor mijn huis voor de komende 6 maanden. Ik had nog net de tijd om mijn tas in mijn kamer te zetten of Nanette stond al te trappelen om me de 'stad' te laten zien. Rondleiding gehad, fiets opgehaald en even lekker wat gegeten en gedronken op het terras. Ik val met mijn neus in de boter, want het ziekenhuis viert feest! Ze bestaat namelijk 55 jaar. Die avond werd dat met een borrel gevierd in de 'Lounge'. Dit kan uiteraard niet zonder dansmuziek en veel Surinaamse happen! Meteen alle Nederlanders en Surinamers betrokken bij het ziekenhuis leren kennen.
De volgende dag zou ik eigenlijk mijn eerste werkdag hebben, echter in verband met de festiviteiten ging dit niet door. Rond een uur of 12 zijn we richting het ziekenhuis gegaan voor allerlei toespraken en lunch. Om 15h toch mee gedaan met de avonddienst van Judith zodat ik aan mijn drie inwerkdagen kom. Want dat is het, en dat is best wel weinig. Judith heeft me wegwijs gemaakt in het ziekenhuis en op de spoedeisende hulp. Ook heeft zij uitgelegd wat er zoal van ons verwacht wordt... En das een hele hoop. Overdag staat een van ons op de mannenafdeling, een op de vrouwenafdeling en een op de eerste hulp. In de avond en nacht zijn we alleen... Voor alles wat er binnenkomt op de SEH en alle calamiteiten in het ziekenhuis ben jij de enige aanwezige dokter. Heel spannend!
Dit weekend hebben we wederom een festiviteit van het ziekenhuis gehad, namelijk een bonte avond op zaterdag! Wat hebben we gelachen!
Morgen heb ik mijn allereerste dag alleen op zaal, de mannenafdeling voor een week, ben benieuwd! Mijn huis en huisgenoten zijn top, overdag liggen we een beetje bij het zwembad en 's avonds is er altijd wel wat gezelligs met elkaar. Ons huis heeft een veranda met prachtig uitzicht over de rivier, inclusief hangmat natuurlijk...

Houd jullie op de hoogte!

Veel liefs!

ps. Mijn adres hier: Fredericiweg 17, Nieuw Nickerie, Suriname

  • 20 Januari 2014 - 09:27

    Daan:

    Toch had ik eerder voor de 150kg kip ipv de koeienlong gekozen...

    Werk ze vandaag! <3

  • 05 April 2014 - 11:25

    Olav:

    Beste Anna,
    Met plezier heb ik je verhalen gelezen (via google)
    Heb jij evt contactgevens van iemand die ik kan bereiken voor stagemogelijkheden op de SEH in Nickerie?

  • 12 April 2014 - 23:12

    Anna Tiel Groenestege:

    Hai Olav,

    Wat leuk dat ik je met mijn verhaal heb kunnen enthousiasmeren. Wellicht kan je mij vertellen welke opleiding je volgt, dan kan ik hier de juiste persoon voor een stage benaderen.

    Groet, Anna

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Actief sinds 11 Jan. 2014
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 6245

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

09 Januari 2014 - 07 Augustus 2014

6 maanden werken in Nieuw Nickerie, Suriname

Landen bezocht: